En aquesta classe vam reprendre el tema de les NEE i vam començar fent un llistat dels tipus de diversitat que ens podiem trobar en una classe i un llistat dels suports que el professorat té al seu abast.
TIPUS DE DIVERSITAT:
- Síndrome de Down
- TDAH
- Autisme
- Dislèxia
- NSCD (necessitats socials altament desfavorides)
- Discapacitats auditives
- Discapacitats motrius
- Discapacitats físiques
- Discapacitats cognitive
- Discapacitats visuals
- Trastorns de personalitat
- Nouvinguts
- Retard maduratiu
- Altes capacitats
El serveis educatius que el professorat i els centres educatius tenen al seu abast són els següents:
Els EAP, els quals ja hem citat, els CRP que són centres de recursos pedagògics que donen suport a l’activitat pedagògica del centre i a la tasca docent del professorat. També trobem els ELIC que són equips d’assessorament en llengua i cohesió social. Aquests tres són serveis educatius de zona que actuen de manera integrada.
Per altra banda trobem els serveis educatius específics que donen suport a l’activitat pedagògica del centres en la seva actuació amb l’alumnat amb discapacitats especifiques que interfereixen en el seu desenvolupament personal, social i curricular. Els serveis són els següents: CREDA, per a l’alumnat amb greus trastorns d’audició, llenguatge i/o comunicació, CREDV, en col•laboració amb l’ONCE, per a l’alumnat amb ceguesa o greus trastorns de la visió, SEEM, per a l’alumnat amb greus trastorns motrius i d’accessibilitat i SEETDiC per a l’alumnat amb trastorns generalitzats del desenvolupament i la conducta.
També us adjunto un article de la Llei d’Educació on parla d’aquests serveis socials que els centres educatius tenen com a recurs.
ARTICLE 86. SERVEIS EDUCATIUS
1. El Departament, per mitjà de l'oferta de serveis educatius, ha de proporcionar suport i assessorament presencial i telemàtic als centres que presten el Servei d'Educació de Catalunya, a llur professorat i a llurs alumnes i famílies.
2. El Departament ha de regular l'estructura i el funcionament dels serveis educatius que depenen orgànicament i funcionalment de l'Administració educativa de la Generalitat, que són integrats per funcionaris docents especialitzats i, si escau, per professionals de suport a la docència.
3. Són funcions dels serveis educatius, d'acord amb el que en cada cas es determini per norma reglamentària:
o a) Donar suport a l'activitat educativa, per mitjà de l'assessorament psicopedagògic als centres, al professorat, als alumnes i a les famílies.
o b) Orientar sobre el procés d'escolarització les famílies dels alumnes amb necessitats educatives específiques, dels alumnes amb trastorns d'aprenentatge o comunicació relacionats amb l'aprenentatge escolar i dels alumnes amb altes capacitats.
o c) Atendre especialment les situacions en què l'escolarització dels alumnes nouvinguts o amb risc d'exclusió social té implicacions en l'àmbit de la integració lingüística.
o d) Facilitar l'accés dels centres i del professorat als recursos educatius, i facilitar-los serveis didàctics de suport a la docència.
o e) Vehicular i facilitar la formació permanent del professorat i dels professionals d'atenció educativa.
o f) Col.laborar amb els centres en la innovació educativa.
o g) Col.laborar amb els centres en activitats orientades al coneixement del patrimoni natural, del patrimoni social i dels espais singulars de Catalunya.
o h) Donar suport als centres en la dinamització de llurs projectes d'innovació educativa, en l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques educatives i, molt especialment, en la formulació del projecte educatiu.
o i) Complir les altres funcions de caràcter especialitzat que s'estableixin per reglament.
4. 4. Els serveis educatius han d'actuar en l'àmbit de llur zona educativa, sens perjudici que els serveis de caràcter especialitzat o singular puguin actuar més enllà de la seva pròpia zona. Els Camps d'Aprenentatge ofereixen serveis didàctics de suport a la docència.
5. El Departament pot establir acords amb altres entitats per a prestar serveis educatius específics i serveis didàctics de suport a la docència, d'acord amb el que el Govern determini per reglament.
Penso que tota aquesta informació que hem recollit durant aquestes tres sessions ens serà molt útil per a la meva futura tasca i per altra banda m’ha semblat un tema molt interessant que encara no havíem treballat en cap assignatura.
No hay comentarios:
Publicar un comentario