miércoles, 9 de junio de 2010

Sessió 5: 3-03-2010


Avui he realitzat potser la classe més teòrica des que hem iniciat l’assignatura. Hem conceptualitzat aspectes del currículum i ha sorgit un tema interessant sobre el qual s’ha obert un debat, les aules d’acollida o les aules de benvinguda que s’estan començant a posar en marxa. El debat girava al voltant de si era millor que els alumnes nouvinguts anessin a l’aula d’acollida unes hores a la setmana per anar aprenent la llengua o bé que passessin 2 mesos abans de la seva escolarització en aules de benvinguda juntament amb nens d’altres nacionalitats, on se’ls hi ensenyaria la llengua però no farien immersió en la seva escola fins al cap d’un temps.

Doncs bé, jo tal hi com es va comentar a classe penso que el millor és que directament vagin a l’aula amb els seus companys i que mica en mica es vagi adaptant i aprenent la llengua, evidentment utilitzant el recurs de l’aula d’acollida, i crec que els primers que faran un esforç per ajudar al company nou seran els seus propis companys. Arrel d’aquest debat també va sortir el concepte de matrícula viva que no havia sentit anomenar mai. Es tracta de les matrícules d’alumnes que van arribant al llarg del curs, per tant significa que s’incorporen alumnes nous amb el curs ja iniciat i s’han d’integrar i la manera per fer-ho és utilitzant les aules d’acollida.

Reprenent el tema del currículum vam comentar que aquest s’adapta a les escoles i a les seves circumstàncies, és a dir, que el professorat i l’equip directiu l’adapta com li convé més. El currículum és una guia, un suport que ajuda i a través d’aquest el que s’ha d’aconseguir és que hi hagi una bona coordinació entre tots els cicles i que s’afavoreixi la comunicació i el traspàs d’informació entre els membres de la comunitat educativa.
Per tal que ens quedes una mica més clar el tema del currículum i com aquest es plantejava, el Martí ens va posar un vídeo d'una conferencia del Carles Monereo que vaig trobar molt interessant perquè recull moltes de les coses que s'han de tenir en compte a l'hora de planificar per competències, com avaluar-les, com intentar fer dels nostres alumnes uns aprenents competents i moltes més coses, aquí us deixo l'enllaç:
http://www.youtube.com/watch?v=tbugPz0nMyk

Entre d’altres coses Monereo ens diu que:
- Hem d’aprendre el repte d’ensenyar a ser competents
- Hem de presentar activitats autèntiques
- Els canvis venen de les pràctiques habituals i són les que poden generar nous canvis.
Per a Carles Monereo ensenyar una competència significa donar instruments per pensar, ensenyar a pensar mostrant als nens com ho fem nosaltres, com ens planifiquem i prenen decisions. Per tant els hem d’ensenyar habilitats que els ajudin a ser estratègics i autònoms.

No hay comentarios:

Publicar un comentario