domingo, 13 de junio de 2010

Reflexió final


En aquesta última entrada m’agradaria donar una visió global del què ha estat aquesta assignatura i per a què m’ha servit.
Penso que ha estat una assignatura molt complerta que ens ha ensenyat, per mitjà de la pràctica, moltes de les coses que hem de saber com a futurs mestres. Tots els continguts que hem treballat a classe han estat adequats i ens han resultat interessants, però el què més m’ha agradat ha estat la metodologia que hem seguit per treballar-los. Cada dia arribava a classe i no sabia amb què ens sorprendria el Martí, penso que ha sabut despertar el nostre interès i l’ha mantingut al llarg del curs, i això que teníem la classe a les 8:30h del matí. A través de dinàmiques de grup, classes pràctiques, classes a l’aula d’informàtica... hem anat avançant i mica en mica ampliant els nostres coneixements i fent més rics els debats que fèiem a classe.
Crec que tots hem après alguna cosa i sobretot el què més m’ha ajudat a interioritzar tot el què anàvem fent a classe ha estat redactar el blog. Estic contenta d’haver seguit el consell del Martí de fer la carpeta d’aprenentatge en format blog perquè m’ha servit també per aprendre noves tecnologies.

Sessió 20-21: 31-05-2010 i 2-06-2010


Les dues últimes sessions de l’assignatura les hem dedicat a fer les exposicions de l’anàlisi d’una situació educativa que hem realitzat en petits grups. El treball consistia en anar a visitar una escola i analitzar el seu funcionament i alguns aspectes com: la distribució de l’alumnat a la classe, la distribució de les àrees a l’horari, el criteri per a la tria de llibres de text, la coordinació entre el professorat, les aules, els recursos, la metodologia, pràctiques innovadores...Desprès tota aquesta informació la redactaríem en una wiki, per tal de realitzar el treball d’una manera dinàmica i diferent i per a què féssim ús de les noves tecnologies.
A partir de les exposicions dels altres grups m’he adonat de la diversitat d’escoles que hi ha i de com es gestionen aquestes, depenent dels seus recursos. També hem pogut observar que cada professor té la seva pròpia metodologia i un punt que em va semblar interessant va ser el què va comentar un grup que va dir que la mestra a la que havien entrevistat els hi havia mencionat que quan sorgia un conflicte a l’hora del pati es dedicaven els 5-10 minuts de l’hora següent per resoldre el conflicte i parlar sobre el què havia passat. Penso que és molt important dedicar petites estones a què els nens aprenguin a resoldre conflictes i a parlar-ne, crec que millora el funcionament de la classe i dona eines de mediació als nens que els hi serviran en moltes situacions de la seva vida.
M’agradaria destacar també que arrel de les exposicions vaig conèixer que són els CAEP,a classe concretament vam veure els exemples del: Collaso i Gil i del Milà i Fontanals.
Els CAEP són centres d’atenció educativa preferent. Són centres situats en entorns socials i econòmics desfavorits que per aquesta raó imparteixen ensenyaments a un nombre elevat d’alumnes que tenen dificultats per assolir els objectius generals a causa de les seves condicions socials i culturals. Són centres que tenen autorització per mantenir grups d’alumnes amb una ràtio inferior i que compten amb més recursos humans que els hi ha de permetre l’aplicació de mesures metodològiques i organitzatives per atendre la diversitat del seu alumnat.

Com a conclusió m’agradaria dir que les exposicions han estat molt bé i ens han sigut útils per conèixer la diversitat d’escoles que hi ha, però penso que hi ha hagut grups que s’han basat massa en mostrar-nos les instal•lacions de l’escola i els seus recursos i poc la seva línia pedagògica i la metodologia que utilitzen els professors.
Aquí us deixo l’enllaç de la wiki que he realitzat amb el meu grup:





Sessió 19: 19-05-2010



En la sessió d’aquest dia vam corregir les graelles d’avaluació que havíem realitzat l’anterior dia de classe. Per grups havíem confeccionat una graella amb els ítems d’avaluació que creiem més convenients. Vam poder contrastar els diferents tipus de graelles que havíem fet i veure que era molt subjectiu. Cada professor té els seus propis criteris així que no podem dir que una graella serveix i una altra no, sinó que dependrà del què volem avaluar. Però s’ha d’intentar unificar els criteris entre els professors d’un mateix nivell per tal de ser el més objectius possibles. Alguns dels criteris que vam proposar van ser:

1. Mai / A vegades/ Sempre
2. Insuficient /Suficient / Bé/ Notable/ Excel•lent
3. Ha assolit els objectius /No ha assolit els objectius
4. Cal continuar incidint en aquest aprenentatge / Ha millorat en el transcurs de l’activitat, però cal reforçar aquest aprenentatge/ En el transcurs de l’activitat ha mostrat haver assolit l’aprenentatge.

Per altra banda i en relació amb l’avaluació, durant aquesta sessió també vam parlar de les proves de les competències bàsiques que es fan a 6è de Primària. Us deixo la informació que he extret de la pàgina del gencat i que ens explica què són aquestes proves i amb quina finalitat es duen a terme:

El Departament d'Educació durà a terme una prova d'avaluació externa a l'alumnat de sisè curs d'educació primària en finalitzar el curs 2009-2010. Aquesta prova es basarà en les competències bàsiques lingüístiques i matemàtiques que cal haver assolit en acabar aquesta etapa educativa. El resultat de la prova no tindrà efecte ni en l'avaluació final de l'alumnat ni en les decisions de pas de curs.

Amb aquesta prova, el Departament i cada centre d'educació primària podrà disposar d'informació acurada sobre la marxa de tot l'alumnat en un moment clau de la seva escolaritat segons un instrument de mesura homogeni. La prova ha de servir també perquè cada centre pugui corregir els punts febles i potenciar els punts forts a partir de la major autonomia que permet la Llei d'educació de Catalunya. L'objectiu final és millorar els resultats de l'alumnat i afavorir-ne el pas a l'educació secundària.

Aquesta és una nova actuació en el camp de l'avaluació educativa que fa clarament un pas endavant en l'avaluació dels resultats de l'educació en una etapa educativa fonamental per a l'itinerari formatiu de l'alumnat i que ha d'esdevenir una eina útil per a l'avaluació formativa dels centres i del conjunt del sistema educatiu.

L'avaluació de sisè d'educació primària:

- És una avaluació externa de caràcter formatiu i orientador.
- Mesura el grau d'assoliment de competències bàsiques en acabar l'educació primària.
- Facilita informació als centres dels punts forts i febles en l'adquisició de les competències bàsiques de l'alumnat.
- Constitueix un instrument per a la millora dels resultats de l'alumnat.
- Afavoreix la transició de l'educació primària a l'educació secundària obligatòria.
- Permet disposar d'informació sobre el sistema educatiu català.


La prova del 2010 avalua:

- La competència lingüística en llengua catalana
- La competència lingüística en llengua castellana
- La competència lingüística en llengua estrangera (anglès i francès)
- La competència lingüística en aranès (Vall d'Aran)
- La competència matemàtica”

Desprès vam estar analitzant els resultats de les proves de l’any passat i vam poder extreure què els alumnes amb nivell socioeconòmic més baix són els que presentaven uns resultats més baixos, amb més dificultats.
Us deixo l’enllaç on podeu consultar més informació sobre aquestes proves que penso que és interessant ja que ens dona molta informació per tal de poder millorar l’actuació docent i el currículum.

http://www20.gencat.cat/portal/site/Educacio/menuitem.d9cf94acff010a2b74f751dab0c0e1a0/?vgnextoid=82aaefd238aef110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=82aaefd238aef110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default



Sessió 18: 17-05-2010

La classe d’avui l’hem començat posant en comú les activitats d’avaluació que havíem pensat pels alumnes,en l’anterior sessió. Les activitats que van sortir per a fer durant l’avaluació incial són aquestes:
- Fitxes per completar per saber què saben sobre els conceptes que treballarem.
- Debat amb preguntes obertes per introduir el tema.
- Seure en rotllana per a fer preguntes i recollir els coneixements previs dels alumnes.
- Posar un vídeo i fer preguntes abans i desprès de veure el vídeo.
- Jocs per introduir temes.
Per l’avaluació formativa vam proposar el següent:
- Deures i activitats per fer a classe al llarg de la seqüència didàctica.
- Activitats corregides pels altres companys.
- Registre d’anotacions del què han après del tema.
- Treball cooperatiu.
Finalment per a l’avaluació sumativa van sortir les següents activitats:
- Examen
- Exposició oral del tema treballat per part dels alumnes.
- Autoavaluació a partir de graelles.
- Fer un vídeo recopilant tota la informació. ( vam debatre sobre aquesta activitat i vam concloure que farien falta molts recursos materials i temporals)
- Realitzar algun joc tipus Trivial.
- Que els alumnes proposessin les preguntes per l’examen final.

La classe va resultar interessant perquè vam poder veure les diferents activitats que podem dur a terme per a avaluar els alumnes i també perquè es va generar un debat ja que hi havia gent de la classe que pensava que només es pot saber el què sap un alumne i les competències que ha assolit, mitjançant un examen. Penso que això no és així, que avui en dia tenim molts recursos i podem fer moltes activitats per veure si un alumne ha assolit els objectius.

En aquesta sessió també vam analitzar una enquesta que s’havia realitzat a un grup d’estudiants, professors, mestresses de casa, jubilats, empresaris... i què demanava que triessin els 5 elements imprescindibles per a viure i treballar en una societat. Els resultats van deixar veure que cap dels primers ítems que sortien com a més votats en l’enquesta tenia relació amb el Currículum plantejat per a l’etapa d’Educació Primària i ens vam preguntar si hauríem de tenir en compte les competències de les que parlava l’enquesta per a la confecció del Currículum.
Us deixo l’enllaç de la pàgina on podeu consultar aquesta enquesta i els seus resultats a partir dels seus newsletters:

http://www.catenaria.cl/news.php

Sessió 17: 12-05-2010


En la sessió d’avui hem seguit parlant del tema de l’avaluació i com han de ser les activitats avaluatives. El que ens ha deixat molt clar el Martí és que l’avaluació ha de ser objectiva, que no podem tenir en compte el comportament d’un alumne quan corregim la seva prova escrita ja que això ens pot condicionar. Per tant hem d’establir uns criteris d’avaluació que facin referència als conceptes, als procediments i a l’actitud.
També hem comentat que els criteris d’avaluació han de ser clars ja que a vegades no concorda el què volem avaluar amb el què demanem, i què hem de transmetre aquests criteris als alumnes per a què sàpiguen què és el més important i puguin planificar-se.
El Currículum d’Educació Primària ens diu que: “ l’avaluació dels processos d’aprenentatge de l’alumnat ha de ser contínua i global, amb observació sistemática de l’adquisició dels continguts educatius i amb una visió globalitzada del procés d’aprenentatge al llarg de l’etapa centrada en el desenvolupament i consolidació de les competències bàsiques.
La finalitat de l’avaluació és identificar les necessitats educatives de cada alumne/a. Cal tenir en compte especialment el progrés de l’alumnat en el conjunt d’àrees del currículum.
El professorat ha d’avaluar tant els aprenentatges de l’alumnat, el treball fet a classe i l’interès i l’esforç per progressar com els processos d’ensenyament emprats i la pròpia pràctica docent. Les famílies o tutors legals han de conèixer la situació acadèmica de l’alumnat i les decisions relatives al procés seguit per aquest, així com el seu progrés educatiu.
Si el progrés de l’infant no és l’adequat, cal establir mesures de reforç per facilitar-li l’adquisició dels aprenentatges bàsics i imprescindibles per poder seguir el procés educatiu.
En finalitzar cada cicle, i com a conseqüència del procés d’avaluació, l’equip docent ha de prendre les decisions corresponents sobre el pas de cicle de l’alumnat.”

Després de parlar i clarificar conceptes sobre l’avaluació, el Martí ens va demanar, que per grups, penséssim sobre activitats per a l’avaluació incial, la sumativa i la formativa que trobéssim interessants per a dur a terme a la classe.

Sessió 16: 10-05-2010


La classe d’avui l’hem començat d’una manera diferent. El Martí ens ha proposat fer una dinàmica de grups per iniciar un tema nou. La dinàmica que hem dut a terme s’anomena Phillips 66,es tracta de dividir el grup gran en grups de 6 persones per discutir un tema durant 6 minuts i arribar a una conclusió. És una tècnica que es basa en l’organització grupal per elaborar i intercanviar informació mitjançant una gestió eficaç del temps. És una tècnica que es pot utilitzar tant amb adults com amb nens.
Nosaltres vam adaptar aquesta dinàmica i vam fer un “Phillips 57”, en grups de 5 persones vam discutir un tema durant 7 minuts. Cada membre del grup tenia un rol, el secretari que prenia notes, el coordinador del temps, l’espia que podia mirar la teoria i aportar coneixements i el portaveu. El tema que vam treballar va ser l’avaluació, exactament perquè serveix l’avaluació a l’Educació Primària, les seves característiques, com ha de ser i què ha de tenir.
Les idees que van sorgir sobre l’avaluació desprès de realitzar aquesta pràctica i posar en comú les idees de tots els grups, van ser les que detallo a continuació:
- Ha de servir per veure si els alumnes han assolit els objectius i competències plantejades a l’inici del curs.
- Ha de ser continua, formativa, sumativa i objectiva.
- Ha de ser una eina que ajudi al professorat a avaluar la seva pròpia tasca.
- Ha de ser individual i grupal.
- Ha d’atendre a la diversitat del grup classe.
- Ha de ser visible per al grup, per tal que l’alumnat conegui el què s’avaluarà.
Va ser una activitat per a recollir els nostres coneixements previs sobre el tema de l’avaluació abans d’iniciar-nos en la teoria, per saber les idees que tenim sobre l’avaluació i resoldre dubtes.

Sessió 15: 5-05-2010

En aquesta classe vam reprendre el tema de les NEE i vam començar fent un llistat dels tipus de diversitat que ens podiem trobar en una classe i un llistat dels suports que el professorat té al seu abast.
TIPUS DE DIVERSITAT:
- Síndrome de Down
- TDAH
- Autisme
- Dislèxia
- NSCD (necessitats socials altament desfavorides)
- Discapacitats auditives
- Discapacitats motrius
- Discapacitats físiques
- Discapacitats cognitive
- Discapacitats visuals
- Trastorns de personalitat
- Nouvinguts
- Retard maduratiu
- Altes capacitats

El serveis educatius que el professorat i els centres educatius tenen al seu abast són els següents:
Els EAP, els quals ja hem citat, els CRP que són centres de recursos pedagògics que donen suport a l’activitat pedagògica del centre i a la tasca docent del professorat. També trobem els ELIC que són equips d’assessorament en llengua i cohesió social. Aquests tres són serveis educatius de zona que actuen de manera integrada.
Per altra banda trobem els serveis educatius específics que donen suport a l’activitat pedagògica del centres en la seva actuació amb l’alumnat amb discapacitats especifiques que interfereixen en el seu desenvolupament personal, social i curricular. Els serveis són els següents: CREDA, per a l’alumnat amb greus trastorns d’audició, llenguatge i/o comunicació, CREDV, en col•laboració amb l’ONCE, per a l’alumnat amb ceguesa o greus trastorns de la visió, SEEM, per a l’alumnat amb greus trastorns motrius i d’accessibilitat i SEETDiC per a l’alumnat amb trastorns generalitzats del desenvolupament i la conducta.
També us adjunto un article de la Llei d’Educació on parla d’aquests serveis socials que els centres educatius tenen com a recurs.

ARTICLE 86. SERVEIS EDUCATIUS
1. El Departament, per mitjà de l'oferta de serveis educatius, ha de proporcionar suport i assessorament presencial i telemàtic als centres que presten el Servei d'Educació de Catalunya, a llur professorat i a llurs alumnes i famílies.
2. El Departament ha de regular l'estructura i el funcionament dels serveis educatius que depenen orgànicament i funcionalment de l'Administració educativa de la Generalitat, que són integrats per funcionaris docents especialitzats i, si escau, per professionals de suport a la docència.
3. Són funcions dels serveis educatius, d'acord amb el que en cada cas es determini per norma reglamentària:
o a) Donar suport a l'activitat educativa, per mitjà de l'assessorament psicopedagògic als centres, al professorat, als alumnes i a les famílies.
o b) Orientar sobre el procés d'escolarització les famílies dels alumnes amb necessitats educatives específiques, dels alumnes amb trastorns d'aprenentatge o comunicació relacionats amb l'aprenentatge escolar i dels alumnes amb altes capacitats.
o c) Atendre especialment les situacions en què l'escolarització dels alumnes nouvinguts o amb risc d'exclusió social té implicacions en l'àmbit de la integració lingüística.
o d) Facilitar l'accés dels centres i del professorat als recursos educatius, i facilitar-los serveis didàctics de suport a la docència.
o e) Vehicular i facilitar la formació permanent del professorat i dels professionals d'atenció educativa.
o f) Col.laborar amb els centres en la innovació educativa.
o g) Col.laborar amb els centres en activitats orientades al coneixement del patrimoni natural, del patrimoni social i dels espais singulars de Catalunya.
o h) Donar suport als centres en la dinamització de llurs projectes d'innovació educativa, en l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques educatives i, molt especialment, en la formulació del projecte educatiu.
o i) Complir les altres funcions de caràcter especialitzat que s'estableixin per reglament.
4. 4. Els serveis educatius han d'actuar en l'àmbit de llur zona educativa, sens perjudici que els serveis de caràcter especialitzat o singular puguin actuar més enllà de la seva pròpia zona. Els Camps d'Aprenentatge ofereixen serveis didàctics de suport a la docència.
5. El Departament pot establir acords amb altres entitats per a prestar serveis educatius específics i serveis didàctics de suport a la docència, d'acord amb el que el Govern determini per reglament.

Penso que tota aquesta informació que hem recollit durant aquestes tres sessions ens serà molt útil per a la meva futura tasca i per altra banda m’ha semblat un tema molt interessant que encara no havíem treballat en cap assignatura.